2011. április 19., kedd

Hallom a zajod

Patric Ness: Kés a zajban (Chaos Walking trilógia I.kötet)


A könyvet csak kölcsön kaptam, nem sajátom. Bár a beharangozó kampány alapján szerettem volna megvenni. Kiolvasás után megállapítottam, hogy szerencsére nem ez történt.

A könyv egy trilógia első kötete. Én ezen valahogy átsiklottam mielőtt elkezdtem volna olvasni, és csak akkor találkoztam az információval, mikor végére értem a könyvnek.

A reklámszövegekben Harry Pottert, és egyéb nagysikerű ifjúsági regényeket letaroló, de mindenképp egy időre félresöprő, nagyon jó könyvről hallhattunk/olvashattunk. Patric Ness díjakat nyert ifjúsági regénye ez.

A főszereplő Todd Hewitt, aki Prentissvárosban lakik. Az Újvilágban lakó emberek sajátossága, hogy hallják egymás gondolatát, a másik zaját. Így nem lehet eltitkolni egymás elől semmit, még álmunkban sem. Ebben a közegben nő fel Todd, akit két férfi, Ben és Cilian nevel fel. (Édesanyja halála előtt a két barátra bízta Todd felnevelését.) Prentissvárosban Todd az utolsó fiú, aki még nem felnőtt, ezért senki nem áll vele szóba Benen és Cilian-en kívül. Korábban voltak barátai, de mindannyian betöltötték a 13. évüket, a születésnapi beavatáson is túlestek, így felnőtté váltak és már nem beszéltek vele. Todd egyetlen barátja a kutyája, Mentcs maradt. Egy vírus következtében azonban az állatok gondolatai is hallható. Azaz Tod érti, hogy mit „ugat” Mentcs.

A város mellett egy mocsár található, ahol Todd meg szokott bújni, ahova elmenekül a Prentissvárosiak zajától, nőkről megőrzött képeiktől –ugyanis minden nő meghalt-, minden piszkos, gyilkos gondolata elől. Egy ilyen alkalommal tűnik fel, hogy valahol tökéletes CSÖND van. Nincsen semmiféle zaj, csak a csönd sugárzik. Próbálja megkeresni a csönd eredetét, de ekkor nem találja. Hazafelé menet nem tudja elrejteni a gondolatai között, hogy mivel találkozott, azaz mindenki értesül róla. Otthon kiderül, hogy nagy bajban van, azonnal menekülnie kell. Ehhez kap segítségül egy térképet, pár alkalomra elegendő élelmet, egy kést, és édesanyja naplóját. Mentcs kíséri további útján.

A menekülés közben találkozik Violával, akiből a csönd „árad”. Egymás mellé szegődnek, így menekülnek Prentissváros serege elől, akik üldözik őket.
Az eseményekből többet nem szeretnék elárulni, mindenki olvassa el a könyvet, ha érdekli. Semmilyen izgalmas eseményt nem szeretnék előre elmesélni.

A könyvben van néhány brutális jelenet, de lehet csak az én képzelőerőm túl jó, és elég élethűre sikeredett elképzelnem. A könyvben gyakran előforduló „nem van semmi”kifejezés az elején nagyon szúrta a szemem, de a regényben van rá magyarázat. Ettől függetlenül nekem nagyon magyartalan.

Néhány tanulság, vagy általános igazság is található a regényben. Foglalkozik a gyilkossággal, mint erkölcsi tettel, az egymásra utaltsággal, az önzetlen segítséggel. Nem mondom, hogy rossz könyv, de a következő részeket csak akkor fogom olvasni, ha valakitől kölcsönbe megkapom. Én maradok inkább Harry Potter barátja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése